Досвід роботи Полтавського дошкільного навчального
закладу (ясла-садок) №65«Школа здоров’я»
з фізкультурно-оздоровчого напрямку.
Бути здоровим - це природне прагнення людини.
Здоров'я означає не просто відсутність хвороб, а й фізичне, психічне, соціальне благополуччя.
Вимоги сучасності потребують переорієнтації змісту виховання підростаючого покоління, зміщення акцентів на створення умов для поступального, повноцінного, всебічного розвитку особистості. Для того, щоб навчити дітей жити, успішно діяти у світі, самовизначитися у ньому, педагогам необхідно сформувати у них, починаючи з дошкільного віку, ціннісне ставлення до себе, до свого здоров’я.
Великий педагог В. Сухомлинський з цього приводу писав: «Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили.»
Турбота про здоров’я, про потребу виробляти в дитині мотивацію на здоровий спосіб життя, організація здоров’язберігаючого середовища,- складають зміст фізкультурно-оздоровчої роботи в ПДНЗ (я-с) №65 «Школа здоров’я».
Девіз нашого педагогічного колективу
«Здорова дитина – щаслива родина!»
У нашому закладі створені відповідні умови для проведення всіх форм роботи з фізичного виховання. Світлий та затишний спортивний зал має загальну площу 55,2 м2, у ньому є необхідний інвентар для виконання програми з фізичної культури. Заклад забезпечений спортивним обладнанням, спорядженням, інвентарем та іграшками згідно з «Примірним переліком ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти», затвердженим наказом МОН України від 19.12.2017 р.№ 1633.
Спортивний майданчик площею 238 м2 використовується щодня як для проведення занять з фізкультури, так і для рухливих ігор, самостійної рухової діяльності, ігор та вправ спортивного характеру. Влітку - це бадмінтон, футбол, узимку - лижі, санчата, хокей. Для успішного здійснення фізичного розвитку дітей на території ДНЗ наявні 11 ігрових майданчиків.
Обладнання та інтер’єр спортивної зали відповідає вимогам, що дає змогу раціонально використовувати його в роботі з дітьми різних вікових категорій. Багато нестандартного фізкультурного обладнання зроблено руками вихователів та батьків. Спортивне обладнання та інвентар сертифіковані, відповідають анатомо-фізіологічним особливостям дітей, санітарно-гігієнічним нормам та естетичним вимогам.
У кожній віковій групі є фізкультурний куточок із змістовим наповненням традиційного та нетрадиційного фізкультурного обладнання. Для самостійної рухової активності дошкільнят в групах створені куточки з необхідною атрибутикою (обручі, кеглі, скакалки, стрічки, м’ячі, дуги, торбинки з піском тощо). Усі спортивні куточки розміщені в доступному для дітей місці, куточки різних вікових груп містять картотеку рухливих, народних ігор відповідно до вимог освітньої програми від 2 до 7 років «Дитина» з атрибутами до них.
Методичний кабінет дошкільного навчального закладу містить достатню кількість методичної літератури з фізичного виховання та оздоровлення дошкільнят. На допомогу вихователям розроблені комплекси лікувально-оздоровчих заходів, вправи для розвитку рук і пальців, лікувальна гімнастика для очей, стопи, ніг; конспекти занять з фізкультури, спортивних свят та розваг; комплекси корегуючих вправ, оздоровчі хвилинки, піших переходів в різні пори року. Завдяки достатній кількості методичної літератури, розробок педагоги мають можливість на високому рівні організовувати оздоровчо-профілактичну роботу. Відповідно вимогам сьогодення в закладі створено певну систему роботи з даного питання, яка передбачає наступні аспекти, а саме:
- фізичний розвиток;
- організація режиму дня;
- організація харчування;
- валеологічне виховання;
- ОБЖД;
- загартування;
- робота з батьками тощо
Ми створюємо всі умови для формування у дітей стійкого інтересу до фізичних вправ, зокрема:
- проводимо заняття з фізичної культури в цікавій для дітей формі – сюжетні
та ігрові заняття, заняття змагального типу;
- стимулюємо рухову активність ігровими методами і прийомами;
- широко використовуємо рухливі та спортивні ігри, пішіходні переходи;
- займаємося в гуртках «Фітболгімнастика», «Степ-аеробіка», «Хореографія», «Шахи»;
- систематично проводимо спортивні свята, розваги, День здоров’я, Тижні фізкультури;
-різні види гімнастики (ранкова, гігієнічна після сну, корегуюча);
- фізкультхвилинки, фізкультурні паузи, динамічні перерви;
- працюємо індивідуально з дітьми по фізичному вихованню.
Щоденно перед сніданком у режимі дня дошкільнят проводиться ранкова гімнастика. Вона є обов’язковою складовою організації життєдіяльності дітей у ЗДО. Ранкова гімнастика сприяє поглибленню дихання, посиленню кровообігу, обміну речовин, розвитку різних груп м’язів, правильній поставі, розгальмовуванню нервової системи після сну, викликає позитивні емоції
Провідне місце посідають заняття з фізичної культури:
- традиційне фізкультурне заняття (комплексне);
- домінантне заняття (загальнорозвивальні вправи, рухливі ігри, смуга перешкод або ж переважає один з видів основних рухів);
- сюжетні заняття (за зрозумілими та цікавими для малят сюжетами з казок, оповідань);
- заняття з використанням елементів ха-тха-йоги
- заняття з використанням елементів коригувальних вправ (для профілактики плоскостопості та постави)
- заняття з елементами силових вправ: лазіння по канату, перенесення м'яча вагою в один кг. тощо
- заняття на розвиток гнучкості, пластики, з елементами аеробіки
- заняття на розслаблення на основі психогімнастики;
- заняття-гра (на основі рухливих ігор);
- заняття з елементами баскетболу (волейболу, футболу, хокею);
- заняття-казка (за сюжетом знайомої казки);
- лікувально-оздоровчі заняття (з елементами точкового масажу, вдихання фітоароматів, з використанням ігор-медитацій, психогімнастики, пальчикової гімнастики);
- фізкультурно-валеологічне заняття;
- «школа м'яча» (загальнорозвивальні вправи, основні рухи та рухливі ігри, ігри-естафети з м'ячем);
- горизонтальний пластичний балет ("пластик-шоу") за методикою М.Єфименка;
- тренувальне заняття (на закріплення певних видів основних рухів, техніки їх виконання);
- заняття-похід (заняття туризмом у день пішохідного переходу);
- заняття, побудоване на музично-ритмічних рухах (різноманітні види ходьби та бігу під музичний супровід, з виконанням танцювальних рухів; загальнорозвивальні вправи проводяться у вигляді ритмічної гімнастики; замість рухливої гри - музична гра, таночок);
- діагностичне (контрольне) заняття (1раз в квартал та в кінці навчального року);
- комплекс занять під назвою "Малі олімпійські ігри" тощо
Протягом тижня два заняття проводяться в спортзалі і три – на свіжому повітрі. Наявна система у плануванні фронтальних та індивідуальних занять. Структура занять, дозування рухів і вправ відповідають методичним вимогам.
Для підтримки працездатності дітей у подальшій активізації діяльності використовуємо і проводимо фізкультурні хвилинки на заняттях, пов'язаних з напруженою інтелектуальною діяльністю, тривалість яких 2-3хв.
Між заняттями проводимо інтегровані фізкультурні паузи (динамічні перерви), тривалістю 5-10хв. Ще однією з активних форм відпочинку наших дітей є гімнастика для очей, яку проводимо щоденно протягом 1-2хв в молодшому дошкільному віці та 2-3хв - у старшому дошкільному віці. Однак слід пам'ятати, що гімнастика для очей дітям з вадами зору не бажана, тут потрібен обережний медичний підхід. Цей вид гімнастики допомагає зняти напругу очей, дати можливість притоку кисню до них та відпочити.
Особливу увагу приділяємо сьогодні організації фізкультурно-оздоровчих прогулянок у різні пори року. Такі інноваційні прогулянки проводимо у першій половині дня 1 раз на тиждень у ті дні, коли немає заняття з фізкультури. На таких прогулянках використовуємо різні оздоровчі технології в поєднанні з фізкультурними складовими з метою фізичного розвитку дітей, поліпшення тренованості організму, підвищення його захисних реакцій й опірності шкідливим факторам.
Розуміючи те, що сучасна дошкільна освіта має забезпечувати збереження здоров’я вихованців, педагоги дошкільного закладу пріоритетного значення надають сучасним педагогічним особистісно-орієнтованим технологіям, в котрих закладений великий оздоровчий потенціал. Педагогічний колектив використовує у практиці такі інноваційні здоров’язбережувальні технології:
- Стретчинг – це система вправ на статичне розтягнення хребта та м’язів тіла. Ці вправи дають змогу запобігати порушенню постави, мають оздоровчий вплив на весь організм, допомагають активізувати його захисні сили.
- Фітбол, в перекладі з англійської, означає «м'яч для опори», який використовується в оздоровчих цілях. Вібраційний вплив м'яча на організм сприятливо впливає на хребет, суглоби і навколишні тканини, що сприяє профілактиці та корекції порушень постави, кращому відтоку лімфи і венозної крові, збільшує скоротливу здатність м'язів, надає стимулюючу дію на функцію кори надниркових залоз, функцію шлунка, печінки, активізує обмін речовин, покращує роботу серцево-судинної, нервової і дихальної систем організму
- Степ – аеробіка – це тренування, в основу якого покладено різні способи спуску та підйому на спеціальну степ – платформу. При виконанні вправ на степ – платформах, навантаження на ноги не більше, ніж при виконанні інших видів вправ. Під час таких занять покращується вентиляція легенів, поступово формуються навички правильного дихання під час рухів;
- Ігроритміка - вправи для узгодження рухів з музикою(ходьба на рахунок під музику);
-Ігропластика – вправи для розвитку гнучкості (імітація тварин), для розвитку м’язів;
- Креативна гімнастика – нестандартні вправи, на розвиток творчості
- Оригінальний метод самозцілення, що отримав назву «су джок» (у перекладі з корейського «су» - кисть, а «джок» - стопа). З його допомогою можна лікувати будь-яку частину тіла, будь-який орган, не вдаючись до допомоги лікаря. Головне ж полягало в тому, що неправильне застосування цього методу не здатне завдати ніякої шкоди організму людини, воно просто не дає бажаного результату.
- Пальчикова гімнастика - дрібна моторика та координація рухів
- Арт-мистецтво або «лікування мистецтвом» - досить новий, проте популярний засіб психотерапії. Особливо актуальне артмистецтво є для дітей. Мистецтво – це чудова можливість для малюка «відкритися», поділитися своїми емоціями та страхами. Адже іноді так важко висловити словами всі ті емоції, що вирують у дущі.
- Валеокорекція – активізує розумову діяльність шляхом стимуляції мозкового та периферійного кровообігу)
- Ігри з піском - пісочна анімація дозволяє перетворити гру дитини в захоплюючий процес, відкрити власні можливості. Це заняття дарує дитині незабутні хвилини польоту фантазії та уяви. Заняття розвивають дрібну моторику, посидючість, пам’ять, образне і послідовне мислення. Розкриває творчий потенціал дитини.
- Танцювально-рухова активність. Танець — один з видів рухової активності, який, зокрема, дає дитині можливість самовиражатися, самореалізовуватися, передавати свої емоції та почуття.
- «Етюди для душі» мають на меті не лише зміцнення фізичного здоров'я, але й духовного стану.
- Мудри - це особливе положення рук, що відновлює порушення в енерго-інформаційному обміні шляхом впливу на енергетичні потоки в нашому організмі. Крім того, мудри позитивно впливають на розвиток мислення, мовлення, а також дрібної моторики рук.
- Бестінг – вправи та ігри для стабілізації психічного стану.
- Ігри з кольором – наука, що вивчає властивості кольору.
- Хатха-йога – система самовдосконалення, шлях до внутрішньої гармонії. Практика розвитку свідомості, духу і особистості через фізичне вдосконалення тіла.
- Авторська інноваційна програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку М. Єфименка «Казкова фізкультура» та технологія фізичного виховання дітей М. Єфименка «Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей».
Важливо, щоб такі методики і технології органічно інтегрувалися в цілісний освітній процес окремої вікової групи і всього дошкільного навчального закладу, реалізувалися комплексно через створення безпечного розвивального предметного, природного і соціального середовища, екологічно сприятливого життєвого простору, повноцінного медичного обслуговування, харчування, оптимізації рухового режиму, системний підхід до формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я і мотивації щодо здорового способу життя, дотримання гармонійних, доброзичливих взаємин між усіма суб’єктами освітнього процесу: педагогами, дітьми та батьками вихованців, - при цьому, залишаючи дитину центром усіх освітніх впливів.
Руховий режим у ЗДО насичуємо протягом дня різноманітними рухливими іграми та вправи. В усіх вікових групах вони добираються відповідно вимог, посідаючи важливе місце як самостійна форма роботи з фізичного виховання.
Особливої підготовки потребує організація пішохідного переходу (дитячий туризм, заняття-похід). Основна мета пішохідних переходів - оздоровлення дітей, запобігання гіподинамії, вдосконалення рухових навичок в природних умовах та розвиток фізичної витривалості. Основна мета цільових прогулянок - ознайомлення дітей з природою, її явищами в різні пори року (переважно на початку кожного кварталу).
Великого значення для здоров’я дітей має загартування. До загальних загартувальних заходів відносимо денний сон дітей, який проводимо при відкритих фрамугах чи кватирках при температурі повітря у спальні +150 - 160 С.
Гігієнічну гімнастику після денного сну проводимо в усіх вікових групах після поступового підйому із дотриманням спокійної обстановки, відповідних гігієнічних умов, часто з використанням музикотерапії: у спальній кімнаті (на ліжках, біля них); з виходом до групової кімнати чи зали, яка близько біля групи. До комплексу такої гімнастики обов'язково вводимо загальнорозвивальні вправи на різні м'язові групи (зі зміною вихідних положень) та спеціальні вправи для формування стопи та постави. Кількість та дозування вправ така сама, як і на ранковій гімнастиці (можна дещо скоротити).
Повітряні ванни в русі - це та ж сама гігієнічна гімнастика, але одночасно поєднана з повітряною ванною, яка передбачає поступове зниження температури повітря у приміщенні під час її проведення відповідно до встановлених норм загартування. Одяг дітей - майка, трусики. Повітряні ванни проводимо при температурі +17оС - 18оС з поступовим зниженням температури повітря в приміщенні до +110 - 120 С.
Коригуюча гімнастика - проводиться за потребою з метою корекції (виправлення) порушень постави та плоскостопості. Комплекс складається із спеціальних вправ та коригувальних елементів, призначених для виправлення певних вад постави (сколіозів, лордозів, кіфозів, сутулості тощо) та стопи. Коригуючу гімнастику бажано проводити з використанням великого і дрібного обладнання та інвентарю, добираючи допустимі вихідні положення для тулуба, рук, ніг. З ІІ молодшої групи варто активно використовувати на профілактику постави ходьбу з торбинкою на голові масою 300г.
Особливий заряд радості, бадьорості дарують дітям і дорослим спортивні розваги, свята, Дні здоров'я: «Ми козацького роду», «Подорож у країну Спортландію», «Зимові забави» та інші, які проводяться в театралізованій формі, з використанням яскравого, нетрадиційного обладнання.
На них діти не лише демонструють свої досягнення в спорті, а і пропагують здоровий спосіб життя, безпеку життєдіяльності, товариські стосунки. Вони пробуджують уяву дітей, допомагають виховувати витримку, цілеспрямованість, вчать вигравати і програвати, розуміти, як від успіху кожного залежить перемога всієї команди. Розкута обстановка на спортивних заходах допомагає дітям проявити себе, індивідуальні нахили та власні бажання. В підготовці та проведенні спортивних масових заходів активну участь беруть батьки наших вихованців. Боязкі діти після спільної участі з батьками у спортивних святах набувають упевненості в собі, почувають себе щасливими й потрібними в цьому житті. Спостерігаючи за учасниками, бачимо, який позитивний вплив роблять ці заходи не лише на дітей , а і на батьків. Разом дорослі та діти одержують колосальний заряд енергії. У них з'являється бажання бути красивими та сильними. Такі заходи вселяють у дітей віру у свої здібності й можливості, вчать управляти процесами самопізнання та самовдосконалення.
На початку вересня та наприкінці травня проводяться обстеження рухової підготовки дітей, які відображають ступінь володіння ними руховими навичками, а також рівень їх фізичних якостей.
Особливе місце в роботі закладу посідає проблема формування валеологічного світогляду дітей та безпеки їх життєдіяльності. Для свідомого ставлення до власного здоров'я дошкільнятам подаємо конкретний обсяг знань про свій організм, про правила особистої гігієни та безпечної поведінки, про психологію спілкування, духовну та екологічну культуру, про гігієну харчування. Ці знання діти отримують на спеціально організованих заняттях 4 рази в місяць та в повсякденні. Знання, які отримують наші діти, є доступними і зрозумілими їх віку. Валеологічне виховання дітей та заняття з ОБЖД розпочинаємо вже з раннього віку. Традиційними в закладі стали Тижні безпеки дитини, які проводяться 2 рази на рік.
В ЗДО працюють досвідчені та віддані своїй справі медичні працівники: лікар та сестра медична старша, головним завданням яких є проведення різноманітних заходів, спрямованих на охорону та зміцнення дитячого організму, проведення медико-просвітницької роботи серед батьків, дітей та колективу співробітників. Для оцінки стану здоров’я і фізичного розвитку дітей сестрою медичною старшою згідно вимог, ведеться медична документація. Результати обстеження, оцінка стану здоров’я дитини, перенесені захворювання, зроблені щеплення, всі призначення фіксуються в медичній картці дитини протягом всього перебування її в дошкільному закладі. Ведеться облік дітей, які які мають відхилення в стані здоров’я. Вони перебувають під постійним лікарським контролем.
В закладі здійснюється медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та оздоровленням дітей. Систематично вихователем-методистом та сестрою медичною старшою здійснюється контроль за проведенням всіх форм фізкультурно-оздоровчої роботи закладу, результати якого нотуються у журналі «Медико-педагогічного контролю фізичного виховання дітей дошкільного віку», ведуться протоколи, визначається моторна щільність занять. Аналіз даних медико-педагогічного контролю дає змогу зробити висновок про те, що на заняттях з фізичної культури вихователі здійснюють диференційований підхід у виконанні основних рухів вихованцями, тим самим забезпечується достатній рівень загальної та моторної щільності занять. З метою встановлення рівня засвоєння дітьми основних рухів щорічно у вересні і травні проводиться обстеження дітей.
Одним із важливих завдань педагогічного колективу є широке пропагування серед батьків здорового способу життя та фізичного розвитку дітей. Робота з батьками завжди була непростою, труднощі повсякденного життя ставлять нас, педагогів, перед необхідністю розширювати зміст роботи з батьками, більш цілеспрямовано й активно допомагати сім’ї зміцнювати здоров’я дітей, здійснювати їх фізичний розвиток.
В кожній віковій групі є батьківські куточки, в яких висвітлюється робота з фізичної культури. До уваги батьків пропонуємо консультації, поради у вигляді пам’яток, фото – виставки. Біля спортивної зали розміщений інформаційний та фото – стенд. Інформація в куточках відрізняється різноплановістю, глибиною, цікавістю, часто змінюється. Батьки можуть уточнити розклад занять з фізичної культури та ранкової гімнастики, ознайомитися з порадами по фізкультурно-оздоровчій роботі.
Як результат системного підходу до питань фізкультурно-оздоровчої роботи в закладі значно помітні:
- зниження захворюваності;
- високі показники фізичного розвитку;
- знання з валеологічної освіти, лікарських рослин;
- діти усвідомлюють потребу в руховій активності, грі, систематичних занять фізичною культурою та спортом;
- знають основи культури особистої гігієни, самостійно виконують щоденні гігієнічні процедури, позитивно ставляться до свого тіла;
- завдяки різноманітним оздоровчим технологіям у дітей поліпшується психологічний та фізичний розвиток;
- дошкільники цілеспрямовано усвідомлюють значення здорового способу життя.
Модель роботи дошкільного навчального закладу № 65 "Школа здоров'я"