Організація роботи з виправлення порушення звуковимови в сім'ї
Мова маленької дитини формується у спілкуванні з оточуючими, його дорослими. У процесі спілкування виявляється його пізнавальна та предметна діяльність. Оволодіння мовою перебудовує всю психіку малюка, дозволяє йому сприймати явища більш усвідомлено і довільно. Великий російський педагог К. Д. Ушинський говорив: «Рідне слово є основою всякого розумового розвитку і скарбницею всіх знань». Тому так важливо дбати про своєчасне розвитку промови дітей, приділяти увагу її чистоті і правильності.
Чим багатше і правильніше мова дитини, тим легше йому висловлювати свої думки, тим ширше його можливості в пізнанні дійсності, змістовного та повноцінного взаємини з дітьми і дорослими, тим активніше відбувається психічний розвиток. Будь-яке порушення мови у тій чи іншій мірі може відбитися на діяльності та поведінці дитини. Діти, погано говорять, починають усвідомлювати свій недолік, стає мовчазним, сором'язливим, нерішучим. Особливе значення має правильна чиста вимова дитиною звуків і слів в період навчання грамоті, тому письмова мова формується на основі усної, і недоліки мови можуть призвести до неуспішності.
Тому батьки, у дітей яких виявлено порушення звуковимови, повинні вчасно звернутися до логопеда і строго виконувати всі його вказівки. Але ніяка сама ретельна робота логопеда не виключає необхідності допомагати будинку дітям, правильно вимовляти ті чи інші звуки.
Ми правильно вимовляємо різні звуки як ізольовано, так і в мовному потоці завдяки гарній рухливості і диференційованої роботі органів артикуляційного апарату. Виробити рух органів артикуляційного апарату допомагає артикуляційна гімнастика.
Заняття з дитиною вдома слід проводити щодня у формі гри. З дітьми заняття проводяться перед дзеркалом, щоб дитина могла контролювати правильні рухи органів артикуляційного апарату. Певні цілеспрямовані вправи допомагають підготувати артикуляційний апарат дитини до правильної вимови потрібних звуків. Логопед показує батькам, як треба виконувати вправи будь-якого комплексу, на що слід звернути особливу увагу.
При роботі з дітьми вдома батьки повинні враховувати наступне:
- Вправи для артикуляційної гімнастики не можна вибирати довільно. Треба вибрати комплекс вправ для засвоєння тих звуків, які неправильно вимовляє дитина. Якщо він спотворює всі групи звуків, то одночасно можна брати вправи з комплексу для свистячих і сонорних звуків, а потім переходити до інших комплексам.
- Примушувати дитину займатися не можна. Заняття дадуть кращий результат, якщо вони проводяться формі гри і цікаві для дитини.
- На одному занятті не варто давати більше 2-3 вправ. До останньої вправи треба переходити лише після того, як будуть засвоєні попередні.
- Всі вправи треба виконувати природно, без напруги (дитина сидить спокійно, плечі і пальці рук розслаблені і не рухаються).
- Деякі вправи виконуються під рахунок, який веде дорослий. Це необхідно для того, щоб у дитини виробилася стійкість найбільш важливих положень губ і язика.
- У дитини не завжди може відразу все добре вийти, деколи це викликає у нього відмова від подальшої роботи. У такому випадку батьки не повинні звертати увагу малюка на те, що не виходить, треба підбадьорити його, повернутися до більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, вказавши, що колись це теж не виходило.
- Виконувати всі вправи треба поетапно, не можна пояснювати дитині відразу всю послідовність руху артикуляційного апарату - діти не можуть їх залпом і правильно виконати. Інструкцію необхідно давати поетапно, наприклад, посміхнися, покажи зуби, відкрий рот, підніми кінчик язика вгору до бугоркам за верхніми зубами, постукай в горбки кінчиком язика зі звуком д-д-д-д. Також поетапно слід перевіряти виконання дитиною вправи. Це дає можливість визначити, що саме ускладнюється у дитини, і відпрацювати з ним даний рух.
- Якщо у дитини з'являються звуки, треба їх поступово за допомогою логопеда вводити в його мова, тобто вчити вживати звук в словах, а потім у фразовій мові.
- Всю роботу з виховання правильної звуковимови батьки погоджують з логопедом, звертаючись до нього у всіх ускладненнях, які виникають.
- Починати роботу з диференціації звуків з дитиною можна лише після того, як вона навчиться правильно вимовляти диференційовано звуки [с] - [ш], [з] - [ж], [б] - [п], [л] - [р ] та ін.).
-

|